Στην αιωνιότητα με λευκό κοστούμι

Αριστερά: Το τελευταίο γράμμα του «αφιερωμένο στους αγαπημένους του» ο Ν. Πλουμπίδης το έγραψε λίγες ώρες πριν από την εκτέλεσή του. Δεξιά: Το γνωστό, ιστορικό πλέον, λευκό κοστούμι, που φορούσε στη δίκη του το καλοκαίρι του ΄53.
Αριστερά: Το τελευταίο γράμμα του «αφιερωμένο στους αγαπημένους του» ο Ν. Πλουμπίδης το έγραψε λίγες ώρες πριν από την εκτέλεσή του. Δεξιά: Το γνωστό, ιστορικό πλέον, λευκό κοστούμι, που φορούσε στη δίκη του το καλοκαίρι του ΄53.

Δεν ήταν μόνο πολυπληθής. Ηταν και μία έντονα φορτισμένη εκδήλωση. Οι άνθρωποι παρατηρούσαν σιωπηλά τα προσωπικά αντικείμενα του Νίκου Πλουμπίδη, τα γράμματα από τη φυλακή, τα λόγια στη γυναίκα και στο παιδί του, τα κείμενα και τις μεταφράσεις του, το λευκό κοστούμι που φορούσε στη δίκη, τη βαλίτσα που είχε μαζί του στην παρανομία… Αρκετοί δάκρυζαν.

Η ατμόσφαιρα ήταν συγκινησιακά φορτισμένη τη μέρα των εγκαινίων της έκθεσης, με τον κόσμο να μελετάει σιωπηλά τα εκθέματα. Την ίδια ώρα, δεκάδες παρακολουθούσαν τις ομιλίες των ιστορικών στη διπλανή αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου της Βουλής των Ελλήνων

Η έκθεση «Στενή κι αδιάβατος, τραχεία η οδός. Νίκος Πλουμπίδης 1902-1954» εγκαινιάστηκε χθες το βράδυ από τον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση και με αυτήν το Ιδρυμα της Βουλής των Ελλήνων τιμά τη μνήμη που μεγάλου αγωνιστή, που εκτελέστηκε στις 14 Αυγούστου 1954 χαρακτηριζόμενος τότε από το ΚΚΕ «χαφιές».

Μάλιστα μετά την εκτέλεσή του, το κόμμα υποστήριζε από τα ερτζιανά ότι «ο Πλουμπίδης δεν πέθανε, αλλά μεταφέρθηκε στην Αμερική, όπου γεμίζει τις μέρες και τις τσέπες του με το πικρό αντίτιμο της προδοσίας». Τον αποκατέστησε το 1958

Η βαλίτσα που χρησιμοποιούσε ο Ν. Πλουμπίδης τα χρόνια της παρανομίας (1947-1952) και την είχε μαζί του στη φυλακή. Είναι το λευκό του πουκάμισο με το μονόγραμμά του, η γραβάτα που φορούσε και στη δίκη, το καπέλο του και τα λευκά του παπούτσια
 Η βαλίτσα που χρησιμοποιούσε ο Ν. Πλουμπίδης τα χρόνια της παρανομίας (1947-1952) και την είχε μαζί του στη φυλακή. Είναι το λευκό του πουκάμισο με το μονόγραμμά του, η γραβάτα που φορούσε και στη δίκη, το καπέλο του και τα λευκά του παπούτσια (από τον Σεβαστάκη στη Θεμιστοκλέους).

«Ας ελπίσουμε ότι γρήγορα θα γίνει μπορετό να ζήσουμε σύμφωνα με τον πραγματικό ορισμό της Ζωής», έγραφε σε γράμμα του ο Ν. Πλουμπίδης στις 21/10/1947. «Η πολιτική δεν είναι παιχνίδι, ούτε τύχη, ούτε εύκολο πράγμα. Ο ηγέτης για να πετύχει, πρέπει να ζει μέσα στο κίνημα, κοντά στα στελέχη, τα μέλη του και το λαό. Εκεί θα παίρνει δυνάμεις και διδάγματα. Εκεί θα βλέπει πώς φθάνουν οι κομματικές αποφάσεις στις μάζες και τι δυσκολίες υπάρχουν στην εφαρμογή των αποφάσεων», έγραφε ο ίδιος.

Ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης φωτογράφισε αυτό το κείμενο «για να το δείχνει σε όλους», όπως είπε.

Η χειρόγραφη ευχετήρια κάρτα που έστειλε από τη φυλακή ο Ν. Πλουμπίδης, στις 2 Δεκεμβρίου 1953, στην επίσης κρατούμενη σύζυγό του, Ιουλία Παπαχρίστου
↳ Η χειρόγραφη ευχετήρια κάρτα που έστειλε από τη φυλακή ο Ν. Πλουμπίδης, στις 2 Δεκεμβρίου 1953, στην επίσης κρατούμενη σύζυγό του, Ιουλία Παπαχρίστου: «Σε δυο μέρες έχουμε τη γιορτή σου. Τι να σου στείλλω; Την καρδιά μου σου την έχω δώσει πριν από πολύ καιρό… Οταν βλέπεις το γιο μας να τον φιλάς και από μένα και να του λες ότι και ο πατέρας του τον αγαπά πάρα πολύ και θέλει να τον βλέπει και να τον φιλά, μα δεν τον αφήνουν».
Ιδιόχειρη μετάφραση του Νίκου Πλουμπίδη, από τα γαλλικά, αποσπασμάτων του παραρτήματος του έργου τού Καρλ Μαρξ «Ο Λουδοβίκος Φόυερμπαχ και το τέλος της κλασσικής γερμανικής φιλοσοφίας» (Ιούνιος 1947)
Ιδιόχειρη μετάφραση του Νίκου Πλουμπίδη, από τα γαλλικά, αποσπασμάτων του παραρτήματος του έργου τού Καρλ Μαρξ «Ο Λουδοβίκος Φόυερμπαχ και το τέλος της κλασσικής γερμανικής φιλοσοφίας» (Ιούνιος 1947) | 

Είχε προηγηθεί ημερίδα όπου μίλησαν οι ιστορικοί Χάρης Αθανασιάδης, Γιώργος Μαργαρίτης, Ιωάννα Παπαθανασίου, Βαγγέλης Καραμανωλάκης και Ηλίας Νικολακόπουλος.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως 13/1/2019 (καθημερινά, 10.00-19.00), με ελεύθερη είσοδο, στον χώρο εκδηλώσεων της Βουλής των Ελλήνων (Αμαλίας 22-24, είσοδος από οδό Σουρή).

efsyn.gr