«Μεγάλο περίπατο» του επιχειρηματικού κεφαλαίου καταγγέλλει η Ένωση Αρχιτεκτόνων

Με ανακοίνωση της η Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ- ΠΕΑ) ασκεί κριτική στο σχέδιο του «Μεγάλου Περιπάτου» αμφισβητώντας ευθέως τις προθέσεις της αυτοδιοίκησης και θέτοντας επί τάπητος την παράδοση του κέντρου στα χέρια των επιχειρηματικών συμφερόντων, εν μέσω προχειροτήτων και έλλειψη διαβουλευτικών διαδικασιών με φορείς και κοινωνία. Σοβαρές ανησυχίες Πολεοδόμους και Χωροτάκτες.

Ο «αστικός εξευγενισμός» της περιοχής του ιστορικού κέντρου εντοπίζεται ως απώτερος σκοπός των προωθούμενων αλλαγών με την Ένωση να εντάσσει τις ανακοινώσεις περί «αύξησης δημόσιου χώρου», «βιώσιμης κινητικότητας» και «μείωσης της διασποράς του ιού», στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να ετοιμαστούν οι συνθήκες για την επέλαση του τουρισμού με πιο εντατικοποιημένους όρους από ότι ήδη υφίστανται.  Σε αυτή την συνολική προσπάθεια «κάθαρσης» εντάσσεται όπως αφήνει να εννοηθεί  η ανακοίνωση, και η απομάκρυνση στοιχείων οικονομικής και κοινωνικής παθογένειας όπως τα ναρκωτικά και οι πιάτσες εγκληματικότητας που «δεν εξαλείφονται εάν δεν αντιμετωπιστούν οι όροι ύπαρξης τους, με κοινωνική πολιτική και όχι καταστολή, απλά μετακομίζουν σε κοντινές περιοχές».

Έτοιμος λοιπόν να υποδεχτεί τα μεγάλα τουριστικά κεφάλαια και να εξυπηρετήσει πάγια αιτήματα των μεγάλων ξενοδόχων φαίνεται να είναι ο «Μεγάλος Περίπατος»  που σύμφωνα με την Ένωση πρόκειται να «αποστειρώσει» το κέντρο, ενώ την ίδια στιγμή προβλέπεται να προκαλέσει ευθεία άνοδο των ενοικίων καθιστώντας την διαμονή των λαϊκών οικογενειών σχεδόν αδύνατη. Η άνοδος των ενοικίων επισημαίνεται ότι θα αλλάξει τους οικονομικούς συσχετισμούς όχι μόνο μεταβάλλοντας την ανθρωπογεωγραφία του ιστορικού κέντρου αλλά και των οικονομικών δραστηριοτήτων, καθιστώντας πολύ πιθανή την απόσυρση των μικρών επιχειρήσεων από την περιοχή.

Γίνεται φανερό ότι το κέντρο θα λειτουργήσει ως θέλγητρο των μεγάλων επενδυτών, όπως ακριβώς υπόσχεται ο Δήμος, ο οποίος όμως αμελεί να αναφερθεί στο πλήγμα που θα δεχτούν οι μικρές  επιχειρήσεις και τους δυσμενείς όρους ανταγωνισμού που θα φέρουν οι «επενδύσεις». Η έλλειψη πράσινων και δημόσιων χώρων από την οποία η Αθήνα πάσχει έντονα,.τίθεται επίσης στο επίκεντρο, αφού η μη πρόβλεψη κάλυψης αυτού του κενού, αποδεικνύει ότι οι αλλαγές δεν υλοποιούνται με άξονα τις υπαρκτές ανάγκες και την βελτίωση της ζωής όσων ζουν και δραστηριοποιούνται στο κέντρο.

Όπως επισημαίνεται «η Αθήνα χρειάζεται σημαντικές παρεμβάσεις, οι οποίες πρέπει να υπηρετούν τις ανάγκες και τους όρους ζωής των εργαζομένων, των κατοίκων των επαγγελματιών,του ευρύτερου κέντρου της Αθήνας και όχι όσων προσδοκούν να βγάλουν και άλλα υπερκέρδη, αλλοιώνοντας την φυσιογνωμία του και όχι μετατρέποντας το σε κλειστό κλαμπ μεγαλοξενοδόχων, μεγαλεμπόρων και επιχειρηματιών, βραχυχρόνιων μισθώσεων».

Η Ένωση Αρχιτεκτόνων  σχολιάζοντας τον πολυδιαφημισμένο ποδηλατόδρομο τονίζει ότι « για να καταστεί το ποδήλατο πραγματικά εναλλακτικό μέσο μετακίνησης, απαιτείται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δικτύου ποδηλατοδρόμων που θα συνδέουν τις γειτονιές της πόλης με το κέντρο και όχι η χωροθέτηση τους σε έναν θύλακα στο κέντρο ο οποίος παραπέμπει περισσότερο σε τουριστικές βόλτες». Παράλληλα  γίνεται λόγος για «περίπατο μεγάλης ταλαιπωρίας» δεδομένης της μη πρόβλεψης για πύκνωση των δρομολογίων των ΜΜΜ την στιγμή που το σχέδιο του περιπάτου επιφέρει μεγάλη κυκλοφοριακή ταλαιπωρία.

Κλείνοντας τίθενται 6 βασικοί άξονες διεκδικήσεις με βάση τα παραπάνω ζητώντας απόσυρση του εν λόγω σχεδίου, ενώ ορίζει ως προαπαιτούμενο για την λήψη αποφάσεων σχετικά με  μεταβολές την «σύγκλιση δημοκρατικής δημόσιας διαβούλευσης με επαγγελματικούς και μαζικούς φορείς, με την υλοποίηση να διέρχεται  από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανάθεση κάθε έργου σημασίας, οι οποίοι διατυπώνονται ως εξής:

  • Την απόσυρση των σχεδίων μετατροπής του κέντρου της Αθήνας σε οριοθετημένο θύλακα επέλασης, του τουριστικού κεφαλαίου και κτηματαγοράς, μεγαλοξενοδόχων, μεγαλεμπόρων και επιχειρηματιών βραχυπρόθεσμων μισθώσεων.
  • Δημόσιοι χώροι και χώροι πράσινου που θα απευθύνονται στους κατοίκους, εργαζόμενους και επισκέπτες του κέντρου, θα συγκροτούν δίκτυα και όχι θύλακες στην πόλη, με προτεραιότητα τις λαϊκές σύγχρονες ανάγκες . Ελεύθεροι και δημόσιοι χώροι προσβάσιμοι σε όλους και όλες, συμπεριλαμβανομένων των ΑΜΕΑ, των ηλικιωμένων, των γονέων με καροτσάκια κ.λπ.
  • Άμεση ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (μετρό, τραμ, λεωφορεία) με δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα. Δίκτυο ποδηλατόδρομων που θα συνδέει τις γειτονιές με το κέντρο και εξυπηρέτηση των ποδηλάτων από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
  • Σύγκλιση δημοκρατικής δημόσιας διαβούλευσης με επαγγελματικούς και μαζικούς φορείς, ενεργές ομάδες κατοίκων της πόλης, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και πανεπιστημιακά ιδρύματα της Αθήνας, καθώς και επιστημονικούς συλλόγους (ΣΑΔΑΣ, ΣΕΠΟΧ κ.λπ.). Αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για όλα τα έργα υπερτοπικής και εμβληματικής σημασίας.
  • Υπεράσπιση του δικαιώματος στην πόλη και του δικαιώματος στην κατοικία. Μέτρα για την αντιμετώπιση της αύξησης των ενοικίων που φέρνει η επέκταση της τουριστικής βιομηχανίας, αξιοποίηση του κτιριακού αποθέματος για την αντιμετώπιση της αστεγίας.
  • Αντιπλημμυρικά έργα με επαναφορά της φυσικής κοίτης των ρεμάτων, έργα αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών που πλήττουν κυρίως τους ταξικά ασθενέστερους.

Ανησυχίες και από Πολεοδόμους και Χωροτάκτες

Αντιστοίχως, σοβαρές αντιρρήσεις για τον fast track σχεδιασμό του δήμου Αθηναίνω έχει εκφράσει εδώ και ημέρες ο Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων και Χωροτακτών (ΣΕΠΟΧ), τονίζοντας πως το έργο θα πρέπει να αξιολογηθεί μέσα σε έναν ευρύτερο διάλογο που θα λαμβάνει υπόψιν όλες τις πλευρές, τόσο των κατοίκων και των φορέων της περιοχής, αλλά και τις επιταγές του πολεοδομικού σχεδιασμού, των διεθνών οργανισμών και της Ευρώπης.

Μερικά από τα ζητήματα που θέτει ο ΣΕΠΟΧ:

  • στην ποιότητα ζωής όλων των κοινωνικών ομάδων, που την κατοικούν και εργάζονται εκεί,
  • στο δομημένο περιβάλλον, στην πυκνότητα της δόμησης, των χρήσεων και κατοίκησης,
  • στην ενίσχυση του πρασίνου και τη δημιουργία πάρκων τσέπης
  • στην ποιότητα του δομημένου χώρου, της αποκατάστασης δικτύων περιβαλλοντικής υποδομής, όψεων και κτιρίων, της συνολικότερης μέριμνας για τον εκσυγχρονισμό και την αναβίωση των κεντρικών οικοδομικών τετραγώνων και των εγκαταλελειμμένων κτιρίων,
  • στον υποβαθμισμένο εξοπλισμό και κοινόχρηστους χώρους.
  • https://thepressproject.gr/