Προσχηματική συμμόρφωση στην Ε.Ε.

Του Γιάννη Κιμπουρόπουλου

Με τροπολογία για τα υποχρεωτικά «vouchers» σε επιβάτες και ταξιδιώτες η κυβέρνηση αναγνωρίζει ότι παραβίασε την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα δικαιώματά τους ● Αγνωστο αν η νομοθετική ρύθμιση αποτρέπει την παραπομπή στο Ευρωδικαστήριο.

Προσχηματική συμμόρφωση στην ευρωπαϊκή νομοθεσία προστασίας των δικαιωμάτων των επιβατών, ταξιδιωτών και τουριστών συνιστά η τροπολογία τριών άρθρων που κατέθεσαν χθες οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης, Τουρισμού, Μεταφορών και Ναυτιλίας στο νομοσχέδιο-σκούπα που υπερψηφίστηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία.

Με την τροπολογία τροποποιούνται οι διατάξεις της ΠΝΠ της 13/4 (που στη συνέχεια νομοθετήθηκαν με τον Ν. 4690/2020), οι οποίες έδιναν στις αεροπορικές, ακτοπλοϊκές και τουριστικές εταιρείες το «προνόμιο» να δίνουν κουπόνια για τις ματαιωθείσες πτήσεις, ταξίδια ή τουριστικά πακέτα στους πελάτες τους, αποκλείοντάς τους για 18 μήνες από το δικαίωμα να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων αντί κουπονιών (Κανονισμοί Ε.Ε. 261/2004, 1177/2010 κ.α.).

Η τροποποίηση υποτίθεται ότι αποτελεί συμμόρφωση στη σύσταση που είχε εκδώσει τον Μάιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2020/648) για την αποφυγή καταχρήσεων με τα πιστωτικά σημειώματα (κουπόνια) από τα κράτη-μέλη.

Ουσιαστικά, το μόνο που αλλάζει η τροπολογία είναι ότι τερματίζει το «δικαίωμα» των εταιρειών να επιβάλλουν στους πελάτες τους κουπόνια για τα ακυρωμένα δρομολόγια και πακέτα στις 31/8, αντί του τέλους Σεπτεμβρίου που προέβλεπε η αρχική διάταξη. Μια δεύτερη τροποποίηση δίνει για τις θαλάσσιες μεταφορές και τα τουριστικά πακέτα τη δυνατότητα μεταβίβασης σε τρίτο των κουπονιών που έχει λάβει ένας επιβάτης ή ταξιδιώτης.

Επιβάτες-δανειστές

Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας ομολογείται ανοιχτά ότι η ΠΝΠ του Απριλίου παραβίασε την ευρωπαϊκή νομοθεσία και ότι η προσχηματική συμμόρφωση γίνεται προκειμένου να αντιμετωπιστεί η «διαδικασία παράβασης σύμφωνα με το άρθρο 258 ΣΛΕΕ (Συνθήκη Λειτουργίας της Ε.Ε.) σε βάρος της χώρας μας». Δηλαδή, για να αποτραπεί η παραπομπή της Ελλάδας (και οκτώ ακόμη χωρών που είχαν νομοθετήσει ανάλογα) στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Θυμίζουμε ότι στις αρχές Ιουλίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε δώσει δίμηνη προθεσμία στην Ελλάδα να απαντήσει γιατί νομοθέτησε παραβιάζοντας την ευρωπαϊκή νομοθεσία (το θέμα είχε αναδείξει η «Εφ.Συν.», «Επιβάτες δανειστές με το ζόρι», 3/7/2020). Σύμφωνα με τους μετριοπαθέστερους υπολογισμούς, με αυτό το νομοθετικό τρικ, στο όνομα της στήριξης των επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία και την καραντίνα, χιλιάδες καταναλωτές εξαναγκάστηκαν να γίνουν «δανειστές» τους για διάστημα 18 μηνών. Μόνο για τα περίπου 10 εκατ. αεροπορικά εισιτήρια που ακυρώθηκαν μέχρι τέλος Ιουνίου, το ποσό που θα όφειλαν να επιστρέψουν οι εταιρείες υπολογίζεται σε τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ.

Είναι άγνωστο μέχρι στιγμής πώς απάντησε η κυβέρνηση στις αιτιάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κι αν η απάντησή της αρκεί να ανακόψει την παραπομπή στο Ευρωδικαστήριο. Αν η τροπολογία που ψηφίστηκε χθες υποτίθεται ότι αποτελεί μέρος της απάντησης, αφού επαναφέρει σε ισχύ και τυπικά την ενωσιακή νομοθεσία για την προστασία των δικαιωμάτων επιβατών και τουριστών από 1η Σεπτεμβρίου, το ερώτημα που προκύπτει είναι το εξής: Πώς ακριβώς προστατεύει η ρύθμιση όσους δεν δέχτηκαν το «φέσι» των κουπονιών για ακυρωμένα ταξίδια στο διάστημα 25 Φεβρουαρίου έως 31 Αυγούστου; Και τι θα γίνει με τις εκατοντάδες προσφυγές τους για τις αθέμιτες πρακτικές των εταιρειών που η κυβερνητική ΠΝΠ του Απριλίου «νομιμοποίησε»;

efsyn