Ξεπουλάνε και την ΕΛΒΟ για ένα κομμάτι ψωμί

Η τακτική είναι γνωστή. Αφού απαξιώσουν μια δημόσια επιχείρηση ώστε να «μπαίνει μέσα» μετά βρίσκουν τον σωτήρα της, ο οποίος ως από μηχανής θεός θα κάνει αυτό που δεν κάνουν οι πολιτικοί τους υπάλληλοι και σαν θαύμα η επιχείρηση θα αρχίσει να παράγει γάλα, συγγνώμη κέρδη με τη μορφή φόρων για το ελληνικό δημόσιο και έργο θεάρεστο για τον ελληνικό λαό και τις ανάγκες του.

Διαβάζουμε στα ρεπορτάζ: Θέμα λίγων εβδομάδων είναι η μεταβίβαση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) στον στρατηγικό επενδυτή που επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό του ειδικού εκκαθαριστή. Την Παρασκευή η κοινοπραξία της ισραηλινής Plasan με την ομοεθνή της SK Group κατέθεσε την προβλεπόμενη εγγυητική επιστολή, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για τη μεταβίβαση του ενεργητικού της προβληματικής επιχείρησης στη Νέα ΕΛΒΟ, εταιρεία συμφερόντων του προτιμητέου επενδυτή, στην οποία το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να μετέχει με ποσοστό μέχρι 21% και να εκπροσωπείται στο διοικητικό συμβούλιο.

Η διαδικασία, που έγινε στο πλαίσιο των προβλέψεων περί ειδικής διαχείρισης κρατικά ελεγχόμενης επιχείρησης, προέβλεπε τη συναξιολόγηση της οικονομικής προσφοράς και του επιχειρηματικού σχεδίου του επενδυτή. Η ισραηλινή κοινοπραξία, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, έχει καταθέσει business plan που έχει αποτιμηθεί αρμοδίως(;!;! ποιος ρουφιάνος και γλίτσα είναι αυτός ο αρμόδιος;) μεταξύ 95 και 135 εκατ. ευρώ.(τόσο μεγάλη ακρίβεια!)

Αυτό είναι το ποσό που δεσμεύεται να επενδύσει σε ορίζοντα πενταετίας ο υποψήφιος αγοραστής της βορειοελλαδικής βιομηχανίας. Κατά τη διάρκεια του επιχειρηματικού σχεδίου εκτιμάται ότι το ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει πάνω από 25 εκατ. ευρώ από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, η δε συνολική οικονομική επένδυση εκτιμάται περί τα 29 εκατ. ευρώ, όπως ανέφερε πρόσφατα στη Βουλή ο υπουργός οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος και πιστώνεται την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης. Παλιότερα ήταν ο Άκης αλλά δεν μπήκε για αυτό το σκάνδαλο φυλακή!

Ο «επενδυτής» έχει καταθέσει επιχειρηματικό σχέδιο που προβλέπει σταδιακή πρόσληψη νέου προσωπικού 600 ατόμων, αναβάθμιση των υπαρχουσών δομών, αγορά νέου σύγχρονου εξοπλισμού, καθώς και επέκταση της δραστηριότητας και σε μη στρατιωτικά οχήματα και νέες στρατιωτικές τεχνολογίες, υπογράμμισε ο υπουργός.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πώληση της ΕΛΒΟ έρχεται μετά επτά χρόνια και τρεις αποτυχημένες προσπάθειες εκποίησής της. Είχαν διενεργηθεί τρεις δημόσιοι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί χωρίς αποτέλεσμα. Ο πρώτος, τον Απρίλιο 2017, ακυρώθηκε, αφού οι φάκελοι των ενδιαφερομένων δεν πληρούσαν τους όρους της προκήρυξης. Ο δεύτερος, τον Αύγουστο 2017, δεν προχώρησε, αφού δεν υπεβλήθησαν προσφορές. Και ο τρίτος, τον Φεβρουάριο 2019, ματαιώθηκε. Και ο ΣΥΡΙΖΑ που κόπτεται για δημόσιο τομέα στο κόλπο λοιπόν! Αφού δεν βρέθηκε μουστερής τρία χρόνια τώρα ας τη βγάλουμε στο σφυρί τζάμπα…

«Η εταιρεία έχει παύσει την παραγωγική λειτουργία της από το έτος 2017, με αποτέλεσμα τα περιουσιακά στοιχεία της, λόγω της αχρηστίας, να απαξιώνονται. Εάν η ΕΛΒΟ παρέμενε έτσι, το Δημόσιο θα έπρεπε να συνεχίσει να καταβάλλει την εκ του νόμου ετήσια επιχορήγηση της εταιρείας καθ’ όλη τη διάρκεια της ειδικής εκκαθάρισης, ύψους άνω των 4 εκατ. ευρώ κάθε έτος.» Αυτά λένε τα παπαγαλάκια. Να συνεχίσει να δουλεύει και να παράγει πχ λεωφορεία για τις άθλιες αστικές συγκοινωνίες της χώρας, όπως παλιότερα, τους πέρασε από το μυαλό; Ή οι φίλοι τους οι εισαγωγείς και οι «φίλες χώρες» εξαγωγείς θα χάνανε το κάτι τις τους;

Τι πουλάνε κοψοχρονιά

Τα περιουσιακά στοιχεία που αποκτά η κοινοπραξία Plasan – SK Group είναι: τρία οικόπεδα έκτασης άνω των 270.000 τ.μ. στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου, κτιριακές εγκαταστάσεις στη ΒΙΠΕ Σίνδου, εξοπλισμός και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, όπως το σήμα και ο διακριτικός τίτλος ΕΛΒΟ και κάθε άλλο δικαίωμα βιομηχανικής και πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες ΙΤ και πατέντες που έχει κατοχυρώσει η εταιρεία. Τη διαγωνιστική διαδικασία εκποίησης του ενεργητικού της ΕΛΒΟ «έτρεξε» η EY, που λειτουργεί κατ’ εφαρμογή της απόφασης 191/2014 του Εφετείου Θεσσαλονίκης ως ειδική εκκαθαρίστρια.

Ιδρύθηκε το 1972

Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων ΑΒΕ ιδρύθηκε το 1972 ως Στάγιερ Ελλάς ΑΒΕ με σκοπό την παραγωγή φορτηγών, τρακτέρ και κινητήρων. Το 1986, ύστερα από μεταβίβαση της αυστριακής συμμετοχής στο ελληνικό Δημόσιο, η εταιρεία μετονομάσθηκε σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων. Τον Αύγουστο του 2000, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, το 43% των μετοχών της και το μάνατζμεντ πέρασαν στη «Μυτιληναίος», να είναι καλά ο Άκης αυτό το καλό παιδί, τότε που έτρεχαν πακτωλοί χρημάτων από τα εξοπλιστικά προγράμματα του στρατού (άρματα LEO 2, οχήματα κλπ), σωτήρας και αυτός που αφού έγινε μάγκας και την καταχρέωσε, δέκα χρόνια μετά, τον Ιούνιο του 2010, η «Μυτιληναίος» αποχώρησε από τη διοίκηση της εταιρείας, την οποία και ανέλαβε το ελληνικό Δημόσιο. Η ΕΛΒΟ τέθηκε τελικά σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης το 2014 και τώρα πωλείται το ενεργητικό της ελεύθερο υποχρεώσεων.

Μεγάλα συμβόλαια που προσελκύουν επενδυτές φέρνει το νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα. Έκλεισε η ιδιωτικοποίηση της ΕΛΒΟ, αρχίζει διαγωνισμός για Σκαραμαγκά, εξυγίανση στην Ελευσίνα, αναδιοργάνωση της ΕΑΒ τονίζει ένα άρθρο πρόσφατα και έχει απόλυτο δίκιο. Μόνο που βγάζει τελείως λάθος συμπέρασμα: Ο στόχος είναι διττός: αφενός να αξιοποιηθούν πολιτικά οι εξοπλιστικές δαπάνες, για την ενίσχυση της διπλωματικής θέσης της χώρας και την εδραίωση ισχυρών συμμαχιών, αφετέρου να αναλάβει η ελληνική αμυντική βιομηχανία υψηλού επιπέδου κατασκευαστικό αντικείμενο, σε συνεργασία με διεθνείς κολοσσούς του κλάδου, ώστε οι δαπάνες για εξοπλισμούς να μετουσιωθούν σε αναβάθμιση του εγχώριου παραγωγικού δυναμικού και αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας.

Ακριβώς το αντίθετο θα δημιουργήσει η νέα εξάρτηση της χώρας. Απλά οι αποφάσεις θα λαμβάνονται με κριτήριο πρώτα ξένα συμφέροντα. Το έχουμε δει το έργο πολλές φορές…

Νίκος Πυλιώτης

Εύφορη Πεδιάδα