Ο Κουμουτσάκος και η “σοφία” κυβέρνησης και Εκκλησίας της Ελλάδος

Του Γιάννη Νικολόπουλου

Στις 21 Αυγούστου, ο υπουργός Γεωργίας της Ιρλανδίας, Ντάρα Κάλιρι υπέβαλε την παραίτηση του, επειδή παραβίασε τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση της χώρας για την αντιμετώπιση της πανδημίας η οποία πλήττει την υφήλιο, με τη παρουσία του σε ένα δείπνο με περισσότερα από 80 άτομα.

Στις 13 Ιουνίου, ο υπουργός Υγείας της Χιλής, Χάιμε Μάναλις υπέβαλε την παραίτηση του, επειδή έκρινε πως τα περιοριστικά μέτρα που είχαν ληφθεί στη χώρα δεν απέδιδαν έως εκείνη τη στιγμή και ο ίδιος ήταν προσωπικά υπεύθυνος για την θανατηφόρα εξάπλωση του ιού στο Σαντιάγο, όπου καταγράφονταν τα περισσότερα κρούσματα και είχαν πεθάνει οι περισσότεροι ασθενείς.

Στις 2 Ιουλίου, ο υπουργός Υγείας της Νέας Ζηλανδίας, Ντέιβιντ Κλαρκ υπέβαλε την παραίτηση του, επειδή θεωρήθηκε προσωπική του αποτυχία η αδυναμία ελέγχου της εξάπλωσης του ιού σε βιομηχανικές και επιχειρηματικές εγκαταστάσεις, όπου είχαν ληφθεί μέτρα πρόληψης. Παράλληλα, ο ίδιος ο Κλαρκ και η οικογένεια του είχαν συλληφθεί από τον φωτογραφικό φακό και τη δημοσιογραφική έρευνα να κάνουν διακοπές και ποδηλασία σε μέρες γενικής απαγόρευσης κυκλοφορίας των πολιτών.

Την περασμένη Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου, ημέρα της Αγίας Μάρτυρος Σοφίας και των τριών Θυγατέρων Αυτής κατά το ορθόδοξο εορτολόγιο, ο Έλληνας αναπληρωτής υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Γιώργος Κουμουτσάκος έδειξε γιατί οι Έλληνες πολιτικοί αλλά και οι εκκλησιαστικοί παράγοντες και ιεράρχες είναι ελάχιστα “σοφοί”.

Σε μια περίοδο που η πανδημία στην Ελλάδα έχει πάρει διαστάσεις εκτροχιασμού, σε μια στιγμή που ειδικά η Αττική βρίσκεται σε κατάσταση σχεδόν κόκκινου συναγερμού με τον αριθμό των διασωληνωμένων να δοκιμάζει τις μικρές και σαθρές αντοχές του Εθνικού Συστήματος Υγείας, σε μια καμπή όπου τα περιοριστικά μέτρα που ανακοινώνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη ταλανίζουν σημαντικές μερίδες του εργαζόμενου κόσμου και αλλάζουν ραγδαία και επί τα χείρω την καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών, σε μία κατάσταση, τέλος, πρωτόγνωρη και επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία και ειδικά τους μεγαλύτερους σε ηλικία συμπολίτες μας, με τους επιστήμονες να έχουν κρούσει έγκαιρα τον κώδωνα του κινδύνου για όλες εκείνες τις συνήθειες που μπορεί να κοστίσουν τη ζωή των ηλικιωμένων, ο Κουμουτσάκος έκρινε σκόπιμο να πάει στον ιερό ναό της Αγίας Σοφίας, στο Νέο Ψυχικό και να κοινωνήσει τη θεία μετάληψη.

Ήταν μια ανόητη και επικίνδυνη ενέργεια. Ήταν μια πράξη χαμηλού πολιτικού αναστήματος. Ίσως δεν έφταιγε αυτός, τόσο είναι, όπως θα έγραφε και ο ποιητής, Μανόλης Αναγνωστάκης.

Οι Έλληνες πολιτικοί, ειδικά της Δεξιάς που κυβερνά, και οι Έλληνες ιεράρχες της Δεξιάς του Κυρίου, που θεωρεί ότι συγκυβερνά ως οιονεί κράτος εν κράτει, κάνουν τεράστια ζημιά στον τόπο, τέτοιες ώρες και με τέτοιες πράξεις τους. Κάνουν τεράστια ζημιά και στην Εκκλησία της Ελλάδος και την ορθοδοξία, σε όσους, τέλος πάντων, διατηρούν επαφή και σχέση, πνευματική και υλική, με τα θεία, αλλά μάλλον δεν το έχουν αντιληφθεί, εγκλωβισμένοι στις συντηρητικές απόψεις και τις εκτός τόπου και χρόνου σκοταδιστικές αντιλήψεις τους – η πίστη δεν υπερέχει της επιστήμης και της έρευνας, πολύ περισσότερο της ιατρικής.

Η θεία μετάληψη, με τον τρόπο που γίνεται, αποτελεί πηγή απειλής της δημόσιας υγείας, ειδικά για τις μεγαλύτερες ηλικίες του ποιμνίου της Εκκλησίας.

Δεν χρειάζεται “σοφία”, ούτε ειδικές, επιστημονικές γνώσεις για να το αντιληφθεί κανείς. Αντίθετα, ζήσαμε απίστευτες στιγμές, όταν και ο επικεφαλής ειδικός της συμβουλευτικής, κυβερνητικής επιτροπής, Σωτήρης Τσιόδρας και η καθηγήτρια λοιμωξιολογίας, Ελένη Γιαμαρέλλου άφηναν ανοιχτά παράθυρα στην ανορθολογικότητα και την παραδοξολογία, είτε επιλέγοντας να μην συγκρουστεί με την Εκκλησία για το θέμα ο πρώτος, είτε υπερασπίζοντας τις παράλογες θέσεις περί πίστης που “δεν κολλάει τον ιό από τη λαβίδα της θείας κοινωνίας” η δεύτερη.

Με τέτοιες πράξεις και παραλείψεις τους, με τέτοιες δημόσιες τοποθετήσεις τους, τόσο οι λοιμωξιολόγοι, όσο και οι υπουργοί ρίχνουν νερό στον μύλο των αρνητών του ιού, ρίχνουν νερό στον μύλο της ακροδεξιάς στην Ελλάδα που έδειχνε να περιθωριοποιείται και να χάνει δυναμική ενόψει και της ετυμηγορίας στη δίκη της Χρυσής Αυγής. Με τέτοιες πράξεις και παραλείψεις, με τέτοιες δημόσιες τοποθετήσεις, όλοι οι παράγοντες της κυβέρνησης Μητσοτάκη, στο υπουργικό συμβούλιο και την ειδική, συμβουλευτική επιτροπή, συμπεριφέρονται ως αρνητές της πανδημίας και των υγειονομικών συνεπειών της.

Η Εκκλησία της Ελλάδος, από τον αρχιεπίσκοπο έως τον τελευταίο ιερέα στο τελευταίο χωριό της επικράτειας, όφειλαν να έχουν επιδείξει σύνεση και κοινή λογική. Η θεία μετάληψη δεν είναι μάχη χαρακωμάτων για τα πολιτικά και κοινωνικά κεκτημένα που η Εκκλησία θεωρεί ότι κατέχει στην Ελλάδα. Έπρεπε μόνη της η Εκκλησία να έχει λάβει τα ελάχιστα προφυλακτικά και προστατευτικά μέτρα κυρίως για τους ηλικιωμένους πιστούς της ορθοδοξίας, ώστε να παίξει τον υποτιθέμενο ηγετικό, πνευματικό ρόλο της στη δύσκολη συγκυρία.

Δεν το έπραξε. Δεν άλλαξε καν τον τρόπο θείας μετάληψης για να δείξει καλή θέληση και προαίρεση. Και είναι γνωστό ότι η γενικότερη στάση ιερέων και λαϊκών σε πολλούς ναούς στην επικράτεια, με αποκορύφωμα την άρνηση έστω της χρήσης μάσκας ετεροπροστασίας έχει βοηθήσει στην εξάπλωση του ιού – από τη Θεσσαλία και τη Λέσβο έως την Κρήτη και τη Θράκη.

Αντίθετα, η Εκκλησία κατέφυγε σε φαιδρές, ακατάλληλες και απολύτως ανήκουστες στη δεδομένη κατάσταση, τοποθετήσεις, απειλές και αψιμαχίες. Και με τα φιλικά προς αυτήν μέσα ενημέρωσης να πρωτοστατούν στις “ομοβροντίες”, καθώς είδαν στην ενέργεια του Κουμουτσάκου αυτό που ήθελαν να δουν στη διαρκή και πολύμηνη μάχη που έχει ξεσπάσει την πλέον άπρεπη ώρα – την ώρα που κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές.

Η Εκκλησία έδωσε το κακό παράδειγμα. Το παράδειγμα που μπορεί να σκοτώσει στην κυριολεξία. Και κοντά σε αυτήν, πολλοί πολιτικοί της Δεξιάς ευρέος πολιτικού και κοινωνικού φάσματος, από το κοινοβούλιο έως το πεζοδρόμιο, που έσπευσαν να συνταχθούν με τη θεία ιερατικά κοινωνία και όχι με την απειλούμενη υγειονομικά κοινωνία.

Δεν είναι αυτή η ώρα για να καταφεύγουν ορισμένοι ρασοφόροι στον σκοταδισμό που γεμίζει σταθερά το παγκάρι με χρήμα και ορισμένοι πολιτικοί, στη φτήνεια της θρησκοληψίας, που γεμίζει ενίοτε την κάλπη με ψήφους.

Δυστυχώς, η κυβέρνηση της ΝΔ δεν έχει απαγορεύσει ακόμη τον τρόπο που πραγματοποιείται σήμερα η θεία μετάληψη, ως μέθοδο που απειλεί τη δημόσια υγεία και εκθέτει τους ηλικιωμένους πιστούς σε κίνδυνο ζωής. Στα μέτρα που ανακοινώθηκαν απαγορεύεται πλέον οποιαδήποτε προσέλευση και συγκέντρωση πιστών άνω των 9 ατόμων, όπως θα συμβαίνει και με όλους τους άλλους, κλειστούς και στεγασμένους, δημόσιους χώρους. Ίσως να είναι πολύ αργά.

Δεν είναι καθόλου αργά για τον Γιώργο Κουμουτσάκο να παραιτηθεί από υπουργός, ακολουθώντας το παράδειγμα ομολόγων του σε χώρες του εξωτερικού και από τη στιγμή που παραβίασε άτυπα μέτρα της κυβέρνησης τα οποία έπρεπε να είναι σαφή, προσδιορισμένα και κάθετα – η θεία μετάληψη έπρεπε να έχει απαγορευτεί όπως έως σήμερα γίνεται και η Εκκλησία όφειλε να έχει βρει μόνη της, άλλον τρόπο για να μεταλαβαίνουν οι πιστοί των αχράντων μυστηρίων, σώμα και αίμα Κυρίου.

Η δε “συγγνώμη” του αναπληρωτή υπουργού μέσω Twitter, έκανε τα πράγματα χειρότερα. Ο Κουμουτσάκος είναι ουσιαστικά αμετανόητος, εφόσον για όλα φταίει το γεγονός ότι οι φωτογραφίες δημοσιεύτηκαν “ερήμην” του. Με άλλα λόγια, θα το έκανε ξανά, αν δεν υπήρχαν κάμερες και φωτογράφοι. Είναι ένα ακόμη λυπηρό φαινόμενο και παράδειγμα μικρού Έλληνα πολιτικού. Σπιθαμιαίου. Χωρίς συνείδηση. Χωρίς αίσθηση ατομικής και κοινωνικής ευθύνης.

Αν ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει να περιστοιχίζεται από τέτοιους και τόσους πολιτικούς και υπουργούς, είναι προσωπικό και κομματικό του πρόβλημα. Αν θέλει όμως να κυβερνήσει μια χώρα σε συνθήκες πανδημίας, χωρίς κακά και αλλοπρόσαλλα παραδείγματα, χωρίς αντιφατικά και επικίνδυνα μηνύματα, οφείλει να διώξει τον υπουργό του. Χθες.

Όσο για την Εκκλησία της Ελλάδος και τα φιλικά ή προστατευμένα μέσα ενημέρωσής της, λίγη σοβαρότητα και λίγη συνείδηση τέτοιες ώρες, δεν βλάπτουν. Οι πανηγυρισμοί για την κίνηση Κουμουτσάκου δεν περιττεύουν απλώς, είναι μήτρες θανατηφόρου κυνισμού. Ο ιός δεν παίζει, όπως ενδεχομένως παίζουν οι άνθρωποι με τις κουτοπόνηρες και στρεψόδικες στάσεις ζωής τους.

Και τα φέρετρα δεν αφήνουν λεφτά στο παγκάρι. Ούτε ψήφους στην κάλπη.

kosmodromio