Προετοιμάζεται η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού

Του Γιάννη Κιμπουρόπουλου

Το ΤΑΙΠΕΔ δημοσίευσε τις προκηρύξεις για πρόσληψη νομικού, τεχνικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου για τον διαγωνισμό. «Χρυσός» ο απολογισμός διαχείρισης από την κοινοπραξία που έχει το έργο από το 1996.

Την πρόσληψη νομικού, τεχνικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού σε ιδιώτη για άλλα 25 χρόνια, μετά τον Οκτώβριο του 2024 που λήγει η ισχύουσα, δρομολογεί το ΤΑΙΠΕΔ με τρεις παράλληλες προκηρύξεις που δημοσίευσε χθες.

Οι σύμβουλοι θα προετοιμάσουν τους αντίστοιχους φακέλους για τον διαγωνισμό παραχώρησης, η διάρκεια των συμβάσεών τους θα είναι τετραετής και οι μέγιστοι προϋπολογισμοί για τις αμοιβές και τις δαπάνες τους ορίζονται στα 800.000 ευρώ για τον νομικό σύμβουλο, στο 1.850.000 ευρώ για τον τεχνικό σύμβουλο ενώ στον χρηματοοικονομικό σύμβουλο αντιστοιχεί μέγιστη ετήσια αμοιβή 200.000 ευρώ (άρα 800.000 για την τετραετία) συν ένα ποσοστό επί του τιμήματος παραχώρησης, όταν ολοκληρωθεί η συναλλαγή.

Υπενθυμίζεται ότι με απόφαση της διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων το 2018 το δικαίωμα του Δημοσίου για περαιτέρω παραχώρηση της Αττικής Οδού εκχωρήθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ. Δεν είναι σαφές αν η κοινοπραξία «Αττική Οδός Α.Ε.» (ΑΚΤΩΡ 65%, ΑΒΑΞ 35%), που είχε από το 1996 αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση του οδικού άξονα των 70 χιλιομέτρων, θα διεκδικήσει και τη νέα παραχώρηση, αλλά αυτό που είναι σαφέστατο είναι ότι το Δημόσιο, με το επιχείρημα του υψηλού κόστους συντήρησης και διαχείρισης του έργου, απεμπολεί το δικαίωμα να έχει έσοδα περίπου 190 εκατ. τον χρόνο, από τα οποία καθαρά κέρδη είναι τουλάχιστον 70 εκατ. (σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας για το 2019).

Αυτό σημαίνει ότι η κατασκευαστική κοινοπραξία, στα 21χρόνια πλήρους λειτουργίας της (μαζί με την Περιφερειακή του Υμηττού) που θα συμπληρώσει το 2024, θα έχει πετύχει έσοδα άνω των 4 δισ. και καθαρά κέρδη άνω του 1,5 δισ. ευρώ. Διόλου κακός απολογισμός για μια επένδυση περίπου 800 εκατ. ευρώ (ως γνωστόν, τα άλλα 400 εκατ. τα εισέφερε το Δημόσιο). Το γιατί αυτά τα έσοδα και τα κέρδη δεν θα μπορούσαν να πάνε απευθείας στα δημόσια ταμεία και πρέπει να περάσουν ξανά από την κρησάρα της νέας παραχώρησης σε ιδιώτη παραμένει μείζον ερώτημα δημοσίου συμφέροντος.

Σημειωτέον ότι η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού έχει αποχωριστεί πλήρως από τις επεκτάσεις της, για τις οποίες προς το παρόν προκρίνεται η κατασκευή με ΣΔΙΤ.

efsyn