Τα σχολεία πρέπει να μείνουν ανοικτά!

Του Δημήτρη Μητρόπουλου

Το λοκντάουν που ανακοίνωσε η κυβέρνηση αποτελεί μια χείριστη επιλογή μιας ακόμα πιο χείριστης διαχείρισης της πανδημίας εδώ και 8 μήνες. Οι πλευρές αυτής της διαχείρισης έχουν αναλυθεί πολλάκις. Υπήρξε και υπάρχει άλλο μοντέλο, καθυστέρησης των μέτρων και προστασίας με πιο ήπια μέτρα, στην κατεύθυνση test, trace, isolate και ενίσχυσης του συστήματος υγείας, αλλά η κυβέρνηση δεν το επιλέγει γιατί δε θέλει και δε μπορεί λόγω ιδεολογίας και πολιτικών επιλογών. Κρύβεται πίσω από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που κάνουν μια παρόμοια αποτυχημένη διαχείριση. Μέχρι και εκεί ραγιάδες!

Στο χώρο της εκπαίδευσης η μία χείριστη επιλογή ακολουθεί την άλλη. Καμία μέριμνα για να λειτουργήσει με μέτρα η τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Καμία μέριμνα και για τα σχολεία όσον αφορά το κεντρικό ζήτημα, που είναι αυτό του συνωστισμού στις αίθουσες.

Το μόνο που έκαναν ήταν να στείλουν μια σειρά εγκυκλίους για την τηλεεκπαίδευση, ακόμα και για τα σχολεία υπό κατάληψη. Που όμως ούτε αυτές απαντούν στα βασικά ερωτήματα:

α) Έχουν όλοι οι μαθητές των κατάλληλο εξοπλισμό και συνθήκες (PC με κάμερα και μικρόφωνο, γραμμή ιντερνετ που να αντέχει, προσωπικό χώρο στο σπίτι για το “μάθημα”).

β) Παιδαγωγικά ποιο είναι το ενδεδειγμένο πλαίσιο για την τηλεεκπαίδευση; Πόσες ώρες μπροστά στην οθόνη ανά ηλικία; Πως τροποποιούνται οι διδακτικοί στόχοι ανά μάθημα; Είναι οι ίδιοι που ήταν και στη ζωντανή τάξη; Τι πρέπει να κάνει ο εκπαιδευτικός με τα παιδιά με μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες;

Δε συζητάμε καν για το αν έχει ο εκπαιδευτικός τις κατάλληλες συνθήκες και αν ξέρει τι πρέπει να κάνει…

Ψιλά γράμματα, θα πει κάποιος, για ανθρώπους που δε ξέρουν σε τι συνθήκες διαβίωσης ζει ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών, που δεν έχουν την παραμικρή ιδέα για την πραγματική ζωή των παιδιών των εργαζόμενων τάξεων. Για παράδειγμα σε τμήμα στα Καμίνια στην ερώτηση “πόσοι δεν έχετε πρόσβαση σε υπολογιστή με κάμερα, μικρόφωνο”, η απάντηση ήταν ότι ντε φάκτο πάνω από 30% θα παίρνουν απουσίες από Δευτέρα, γιατί το εκπαιδευτικό σύστημα και το κράτος επιλέγει να τους πετάξει έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία.

Το Υπουργείο δεν έχει σκεφτεί τα παραπάνω ερωτήματα, αλλά έχει στείλει ήδη τα απουσιολόγια.

Κυνικοί, ιδεοληπτικοί ή ανίκανοι;

Φαίνεται απίθανο να μην έχουν εικόνα για αυτήν την κατάσταση στο Υπουργείο.

Αλλά και πάλι δεν ξέρει κανείς αν έχουν πάει ποτέ στα Καμίνια οι γκουρού της αριστείας και της καινοτομίας. Ή αν ξέρουν κάν πού πέφτουν.

Η λύση θα ήταν προσλήψεις προσωπικού με σπάσιμο των τμημάτων και μείωση της ύλης. Αλλά κάτι τέτοιο δεν κολλάει με τις ιδεολογικές εμμονές της κυβέρνησης και την ανάγκη να συνεχίσει το μεταρρυθμιστικό της έργο (δηλαδή την κατεδάφιση του δημοσίου) – όπως είπε ο Μητσοτάκης στην κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ.

Όλοι καταλαβαίνουν πλέον ότι θα έχουμε μια δύσκολη χρονιά. Ακόμα και οι πλέον χαζοχαρούμενοι της κυβέρνησης που έβγαζαν ηληθιωδώς σέλφι από την “ασφαλή” Σαντορίνη και τη Μύκονο.

Η χρονιά δε γίνεται να βγει με κλειστά σχολεία και τηλεεκπαίδευση.

Η εμπειρία από τη Νέα Υόρκη και το Σικάγο (ούτε New York Times διαβάζουν οι άριστοι του Υπουργείου;) μιλάει ξεκάθαρα. Οι μορφωτικές και ταξικές ανισότητες θα αυξηθούν εκθετικά με κλειστά τα σχολεία. Σε τραγικό βαθμό.

Αφού με “επιδημιολογικά κριτήρια” τα δημοτικά, που η κυβέρνηση τα αντιμετωπίζει σαν πάρκινγκ παιδιών, μένουν ανοικτά, το ίδιο πρέπει να γίνει και για τα γυμνάσια και τα λύκεια. Αυτό το μήνα του λοκνταουν λύση θα ήταν να σπάσουν τα τμήματα και το μάθημα να γίνεται εκ περιτροπής. Και να υπάρξει επιτέλους σε αυτό το διάστημα προετοιμασία για μόνιμο σπάσιμο τμημάτων με προσλήψεις προσωπικού για το υπόλοιπο της χρονιάς. Έτσι ώστε και τα σχολεία στη δευτεροβάθμια και τα σχολεία στην πρωτοβάθμια να λειτουργήσουν με, όσο γίνεται, μειωμένο τον κίνδυνο υπερμετάδοσης.

Ας κάνει η κυβέρνηση αυτό το μήνα ότι δεν έκανε από το Μάιο. Διαφορετικά με τα παιδιά στα δημοτικά στοιβαγμένα και τα σχολεία εστίες υπερμετάδοσης και τα παιδιά στη δευτεροβάθμια στο σπίτι τους και με το 1/3 αποκλεισμένα από την εκπαιδευτική διαδικασία, η κυβέρνηση διαπράττει ένα διπλό έγκλημα. Και βοηθάει στην υπερμετάδοση του ιού στα Δημοτικά, και διαπαιδαγωγεί την κοινωνία στην αντίληψη ότι τα σχολεία είναι χρήσιμα μόνο ώς πάρκινγκ. Για τα μεγαλύτερα παιδιά ας είναι καλά τα φροντιστήρια και η τσέπη του καθενός…

antapocrisis