Τι δεν καταλαβαίνεις;

Εκκωφαντική σιωπή για το Εθνικό Θέατρο

Τα περισσότερα σκοτεινά σημεία -για τα οποία μάλιστα η πολιτική ηγεσία δεν έχει κάνει καμία ουσιαστική τοποθέτηση- προκύπτουν γύρω από το Εθνικό Θέατρο. Η παραίτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή Δημήτρη Λιγνάδη, ο οποίος αποτελούσε προσωπική επιλογή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, δεν συνοδεύτηκε από καμία επίσημη εξήγηση για τους λόγους της απομάκρυνσής του, ενώ η Λίνα Μενδώνη μίλησε αόριστα για «φήμες», «γενικολογίες» και «προσωπικά όρια».
Η ίδια μάλιστα είχε φροντίσει να διαψεύσει την είδηση της παραίτησής του και να επικρίνει τους δημοσιογράφους που δεν περίμεναν τις επίσημες ανακοινώσεις του υπουργείου. Είναι γνωστό εξάλλου ότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου (όπως προκύπτει από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο) δεν λογοδοτεί στην τέχνη αλλά στην πολιτική και από αυτήν αποκτάει κύρος και εξουσία.

Και ενώ ο Δημήτρης Λιγνάδης διαψεύδει ότι υπάρχουν καταγγελίες εναντίον του, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento το ΣΕΗ ήδη έχει στα χέρια του κάποιους φακέλους, ενώ μερικές υποθέσεις έχουν πάρει και τον δρόμο της Δικαιοσύνης. 

Το ερώτημα είναι γιατί η πολιτική ηγεσία πρόσφερε τόσο μεγάλη και επίμονη κάλυψη στον Δημήτρη Λιγνάδη ενώ προσπέρασε επιδεικτικά την ανακοίνωση που εκδόθηκε από σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου η οποία αναφέρει ξεκάθαρα ότι και οι ίδιοι έχουν δεχτεί παρενοχλήσεις.

«Ο χώρος είναι γεμάτος από ανθρώπους που εκμεταλλευόμενοι τη θέση ισχύος μπορούν να υποτιμούν ή ακόμη και να συμπεριφέρονται παραβιαστικά, να εκβιάζουν συναισθηματικά και να παρενοχλούν σεξουαλικά. Εμείς οι ίδιες και οι ίδιοι, άλλες περισσότερο, άλλοι λιγότεροι, άλλοι ευτυχώς καθόλου, έχουμε βιώσει αντίστοιχα περιστατικά – τα οποία δυστυχώς δεν έχουμε μπορέσει να αρθρώσουμε λόγω φόβου μήπως εμείς κάτι δεν καταλάβαμε καλά και μήπως μελλοντικά στιγματιστούμε» αναφέρει η ανακοίνωσα.

Δεν θα έπρεπε η πολιτική ηγεσία να διερευνήσει τις συγκεκριμένες καταγγελίες; Δεν θα έπρεπε να γνωρίζει τι ακριβώς έχει συμβεί με τον καλλιτεχνικό διευθυντή που επέλεξε για τον μεγαλύτερο θεατρικό θεσμό της χώρας; Δεν έχει ακούσει τίποτε για όσα συζητιούνται στους θεατρικούς κύκλους ούτε για τις σοκαριστικές περιγραφές ανθρώπων γι’ αυτά που έζησαν κάποτε στο Αρσάκειο; 

Πέφτει από τα σύννεφα το υπουργείο με κάθε νέα αποκάλυψη και ρεπορτάζ για τον «γνωστό σκηνοθέτη και ηθοποιό»; Τώρα που έσπασε ο νόμος της ομερτά είναι βέβαιο ότι το επόμενο διάστημα το υπουργείο Πολιτισμού και η κυβέρνηση θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν τη στάση τους και να λογοδοτήσουν για τις επιλογές τους.

Ηλέκτρα Ζαργάνη – Documento